Rabu, 28 Agustus 2013

Nalar AAS


Nalar
"Buku ini cukup berguna sebagai sumber rujukan tentang isu-isu keilmuan yang bersangkut-paut dengan hubungan antara al-Quran dan sains secara khususnya dan antara agama dan sains pada umumnya. Bukan sahaja ia bermuat dengan rujukan ayat-ayat al-Quran tentang alam dan sains yang sudah tersusun secara sistematis mengikut topik-topik yang dikaji dalam pelbagai sains tetapi juga dengan penalaran penulis terhadap fakta dan pengetahuan sains yang terkandung dalam ayat-ayat tersebut. Isi kandungan buku ini menjadi lebih bermakna lagi kerana penulis turut memuatkan dua bab, masing-masing tentang al-Quran dan akal dan tentang al-Quran dan bahasa Arab justeru kerana akal dan bahasa Arab mempunyai posisi penting dalam tafsir saintifik (al-tafsir al-‘ilmiy). Dr Agus Purwanto harus dipuji dan diberi tahniah kerana menulis buku ini yang boleh memberi banyak manfaat kepada pelbagai kelompok masyarakat."
(Osman Bakar, PhD Profesor Emeritus Filsafat Ilmu University of Malaya Kuala Lumpur Penulis Tauhid dan Sains)

1 komentar:

Anonim mengatakan...

Assalamualaikum pak, akhir2 ini saya senang sekali melihat persentasi bapak di Paris mengenai bedah buku Ayat-Ayat Semesta dari Youtube,
Namun ada yang menarik dari perkataan bapak mengenai pernyataan Laplace atas konsekuensi teori Materi tidak bisa diciptakan maupun dimusnahkan. Lalu bagaimana dengan Energi yang sebenarnya teorinya itu sama persis, menurut bapak? apalagi jika melihat teori relativitas Energi, energi itu sesuatu yg berbeda dari materi setelah mengalami kec.cahaya kuadratik.

mohon penjelasannya. terimakasih.